EL NOSTRE TREBALL



AMBIENTS

L’escola és un lloc social, on treballem constantment les relacions i les interaccions amb els altres, el saber ESTAR. Però també és un lloc on es cultiva el SER, s’ofereixen moments on cada alumne a partir de la seva individualitat (interessos, expectatives, capacitats, ....) es desenvolupa per créixer com a persona dins el món i la societat.

Els ostres ambients són:
  • Descoberta
  • Construcció
  • Biblioteca
  • Imaginari
  • Art
  • Fantasia
  • Manetes
  • Psicomotricitat
  • Hort



El treball per ambients és una eina educativa que ens proporciona aquesta segona opció. A partir d’un espai ambientat en un tema concret els nens i nenes es desenvolupen  lliurement.




Tots els ambients volen assolir les mateixes fites:


  • Autonomia, autoconeixement, creació de criteri personal.
  • Observació, presa de desicions, deducció, creació d’hipòtesis, execució d’una tasca.
  • Responsabilitat, organització de la tasca i obtenció de conclusions.
  • Relació amb els altres.



Però cada ambient està pensat per oferir material i activitats motivadores a diferents interessos: psicomotrius, simbòlics, manipulatius, creatius, lingüístics, .... intentant donar cabuda a totes les intel·ligències.


Els nens poden escollir a quin ambient volen anar o canviar segons els seus interessos, sí que el primer trimestre de P3 s’intenta que els més petits facin la roda per tots els espais. Si la organització ho permet també poden canviar d’ambient durant la primera estoneta.


La rutina:
Quan s’entra a l’espai per realitzar l’ambient, l’adult fa una petita roda de presentacions, pot plantejar algun repte nou, recorda les normes i convida a la calma i el treball lliure.


Els nens observen, escullen què volen fer i es posen a treballar. Aquesta activitat pot ser individual o en petit grup. Quan falta una estona per acabar, l’adult avisa per recollir i fan una rotllana per compartir l’experiència i acomiadar-se.




L’aula i els materials:
L’aula amb una decoració atractiva, que es va renovant, que convida a treballar des de la calma.
Els materials a l’abast dels nens, el més reals i diversos possibles.Han de mantenir cert ordre perquè els nens el puguin agafar i endreçar, cartells amb imatges on es dedueix què hi ha dins,... també es poden posar models de produccions fets per altres alumnes un altre dia o fotos o instruccions,....
És recomanable introduir propostes noves i retirar altres a mesura que passa el curs.



L’adult:

L’adult que hi ha a cada ambient “juga o experimenta” amb alguns d’aquests materials, modela i guia. Pot establir converses amb els nens per explicar de manera més tècnica allò què estan fent. Omple de vocabulari i estructures lingüístiques per explicar les idees, conclusions, possibilitats dels nens.
També pot començar una proposta nova que en un primer moment els nens no saben què s’hi pot fer.
Però vist des de fora el paper de l’adult és d’observador i d’escoltar els interessos dels alumnes per futures propostes o per fer algun tipus de recull per aportar les valoracions individuals dels alumnes.




Les normes:

Existeixen unes petites normes consensuades prèviament i recordades per tots cada vegada que s’usen aquests espais:
  • deixar el material utilitzat al seu lloc
  • demanar si us plau a un altre company té un material que a mi m’interessa.




TERTÚLIES DIALÒGIQUES


OBJECTIUS SOBRE LA LECTURA: 

Llegir i crear sentit crític partint d’un text. 
Fomentar la comprensió lectora.
Educar en la lectura reflexiva i crítica.
Relacionar els aspectes del conte amb fets viscuts de l'alumne.

 ORGANITZACIÓ:

En un espai adequat i en cercle.
Una hora setmanal i amb mig grup d'alumnes.
 
 RUTINES DE LES TERTÚLIES:

Es fa una rotllana. 
Es canta la cançó. M’escanta llegir del club Super3.


Presenta el conte.
S’explica el conte. (S’utilitza sempre suport visual: contes, dibuixos, PDI, làmines, audicions…). 
Es an fent les relacions entre el tex lleguit i els fets viscuts dels alumnes.




TREBALL PER PROJECTES

El treball de Projectes es realitza a partir de la tertúlia dialògica. Les  curiositats sorgeixen dels alumnes per trobar la resposta sempre seguim el mateix itinerari. 










GRUPS INTERACTIUS

Els grups interactius és la forma d’organitzar l’aula que millora aprenentatges i convivència. Mitjançant els GI es multipliquen i diversifiquen les interaccions, mentre que augmenta el temps de treball efectiu. Compta amb l’ajut de persones adultes a més del professor responsable de l’aula. D’aquesta manera s’aconsegueix evitar la segregació i competitivitat que es genera quan es treuen els alumnes “difícils” o “lents” de l’aula per  aplicar-li adaptacions curriculars (augmentant el fracàs escolar i els conflictes). En els GI s‘aconsegueix desenvolupar, en una mateixa dinàmica, l’acceleració dels aprenentatges per tots els alumnes en totes les àrees, els valors i els sentiments positius.

A l’aula es realitzen agrupacions heterogènies segons el nivell d’aprenentatge, gènere, cultura,… d’alumnes. A cada grup es realitza una activitat concreta curta mentre que una persona adulta (voluntari, familiar, mestres de suports,…) tutoritza el grup assegurant que treballin l’activitat que es desenvolupa entre iguals. La activitat es programa amb la finalitat de  generar un diàleg i unes interaccions que acceleren els aprenentatges de tots i totes. Quan passa el temps prèviament determinat pel mestre, cada grup canvia d’activitat i de persona tutora, amb la qual cosa, en acabar la sessió han pogut realitzar tres o quatre activitats diferents en relació al tema que s’estigui treballant.

Cerquem plegats verbs que fomenten la construcció conjunta del coneixement en els GRUPS INTERACTIUS. serviran per a introduir els objectius dialògics de cada activitat: Discutir, proposar, compartir, argumentar, parlar, acordar, dialogar, conversar, contrastar, preguntar, contestar, animar, consensuar, discrepar,…



Educació infantil treballem els interactius de llengua i matemàtiques.



GRUPS INTERACTIUS de LLENGUA


Un matí a la setmana dividim el grup-classe en tres petits grups heterogenis per a realitzar tres activitats diferents referents a l’escriptura, la lectura i l’expressió oral. Cada activitat dura uns 15-20 minuts aproximadament i té com a fil conductor el conte que estem treballant.
Generalment les activitats que realitzem en els grups interactius són les mateixes per P3, P4 i P5 (adequades a cada nivell). Sempre es té en compte que alguna de les activitats sigui dialògica, de manera que la realitzin entre ells i amb l’ajuda de la mestra o voluntari/ària.








GRUPS INTERACTIUS DE MATEMÀTIQUES

Quan fem grups interactius de matemàtiques treballem tots els blocs de continguts: numeració i càlcul, estadística i atzar, relacions  i canvi, espai i forma i mesura. Les activitats que realitzen els nens i nenes tenen com a fil conductor els contes de les tertúlies dialògiques. 
A més a més per realitzar les activitats els alumnes queden barrejats per nivell. (P3A-B, P4A-B, P5A-B).
















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.